Jak ustawić meble (regały) w sklepie spożywczym?
16 lut 2012Jak ustawić regały w sklepie spożywczym? Poniżej zaprezentowany został wzorcowy projekt 200 metrowego sklepu spożywczego. Rozstaw regałów sklepowych (najczęściej metalowych w tej branży), lad oraz bramek wejściowych podyktowany jest praktycznym podejściem do zagadnienia prowadzenia klienta.
Osoba kupująca, już od wejścia - poprzez system prowadzenia klienta (bramka), kierowana jest w pożądaną stronę. Tuż za strefą przejścia, ustawione powinny zostać kosze zakupowe, które sugerują kierunek ruchu. Celem tego układu jest "wymuszenie" na kliencie, aby ten odbył jak najdłuższą drogę od wejścia do kasy. Sprowokowany zatem zostaje, jak widać na załączonym schemacie, ruch klientów dookoła środkowego regału sklepowego.
Ponieważ pieczywo jest towarem powszechnie i codziennie kupowanym, będzie generowało spory ruch w rejonie gdzie zostanie wyeksponowane. Najlepszym miejscem na świeże bułeczki będzie zatem okolica jak najbardziej oddalona od wejścia. Dzięki temu zabiegowi wielu klientów, którzy mieli w planach zakup jedynie pieczywa, przejdzie obok półek z innym towarem, a to zwiększy szansę na poważniejszy zakup. Obok pieczywa zwykle ustawia się lodówki i lady stoiska mięsnego. Warto dodać, ze pieczywo powinno być eksponowane przy użyciu drewnianego regału piekarniczego. Dostosowywanie metalowych regałów sklepowych do pełnienia funkcji regałów piekarniczych jest coraz rzadziej stosowane.
Suche produkty takie jak chipsy, ciastka, paluszki, mąka czy makaron stawia się zazwyczaj na środkowych regałach lub gondolach sklepowych. W tej przestrzeni ustawia się też chłodziarki z mrożonkami. Na środkowych regałach umieszcza się również chemię oraz kosmetyki.
Pod ścianą powinno znaleźć się miejsce na regały sklepowe z napojami i piwem. Mocniejsze alkohole (wódka, koniaki, whiskey, etc.) muszą zostać oddzielone od głównej sali i ustawione za ladą kasową. Sklepowe regały przyścienne znajdą też zastosowanie w przypadku warzyw i owoców, nabiału, puszek (konserwy) oraz pozostałych produktów.
Końcowym przystankiem kupującego jest lada kasowa. Nie może obok niej zabraknąć asortymentu drobnego typu gumy do żucia, batoniki. To miejsce sprawdzi się do eksponowania towaru "sezonowego" - stoisko na którym znajduje się asortyment charakterystyczny dla aktualnej pory roku czy wydarzeń.
Przy planowaniu powierzchni warto zastanowić się nad tym, jak sprawić aby klient przeszedł obok jak największej ilości towaru, a jednocześnie nie spowodować zamieszania i wrażenia bałaganu w sklepie. Regały nie powinny tworzyć labiryntu, a logiczną całość ustawioną w standardzie znanym klientom z innych sklepów.