Co to jest strefa przejścia? Planujemy sklep.
5 lut 2012Wyobraźmy sobie taką sytuację: w zimowy wieczór udaliśmy się na zakupy. Na ulicy jest głośno, temperatura spadła do -20, pada śnieg i wieje wiatr. Wchodzimy do sklepu i... temperatura wynosi około 18 stopni, panuje cisza, a zamiast wiatru czujemy tylko przesycone zapachem towarów stojące powietrze.
Powyższa sytuacja przedstawia uzasadnienie obecności w sklepach tzw. "strefy przejścia".
Jest ona niezbędna w każdym lokalu sprzedażowym. Nieznajomość tej zasady może skutkować zmniejszonymi obrotami w małych sklepach (np. osiedlowych) i to z czysto prozaicznego powodu. Otóż okazuje się, że klient odwiedzający sklep nie zwraca uwagi na rzeczy położone bezpośrednio przy wejściu. Dopiero po przejściu ok. 3 metrów odwiedzający zaczyna rozglądać się za czymkolwiek. Pierwsze kilka sekund w sklepie jest momentem w którym oswaja się on z nowym otoczeniem. Koszyk zakupowy musi leżeć zatem około 3 metry od wejścia. Jeśli odległość będzie mniejsza, nie zostanie on prawdopodobnie zauważony. Klient, który nie weźmie koszyka, zrobi najpewniej tylko podstawowe zakupy. Ten z pozoru nieistotny fakt ma znaczący wpływ na średnią wartość zakupu.
Strefa przejścia powstaje najczęściej naturalnie. Mało kto zdaje sobie sprawę, że nawet przedsionek czy wiatrołap jest już strefą przejścia. Najczęstszą jej postacią jest "komunikacja" pomiędzy wejściem do sklepu, a miejscem skąd można zabrać wózek czy wspomniany koszyk. Bardzo często odwiedzający jest kierowany specjalnymi systemami prowadzenia klienta złożonymi z zespołu rurek i bramek. W supermarketach najczęściej mamy do czynienia z szerokimi korytarzami oraz galeriami handlowymi. Całość otoczenia głównego sklepu oraz przestrzeń przed witryną wystawienniczą można nazwać strefą przejścia.
Co zrobić, kiedy powierzchnia sklepu nie pozwala na zastosowanie bramek i barierek? W takiej sytuacji można zainstalować odpowiednie oświetlenie. Strefa przejścia powinna być oświetlona nieco mocniej niż właściwa powierzchnia sklepu. W małych sklepach strefę przejścia można zamienić w dział z warzywami i owocami. Klienci bardzo często wracają ze środka sklepu po towar tego typu. Można również stosować trick polegający na sygnalizowaniu zamknięcia się drzwi za plecami klienta - sygnał ten uzmysłowi odwiedzającemu, że znalazł się już w środku. Sygnałem tym może być zarówno elektryczny dzwonek jak i skrzypiące drzwi.
Strefa przejścia jest niezbędnym elementem strategii planowania powierzchni sklepowej. Jej złe rozplanowanie jak na przykład wejście prosto na powierzchnię sprzedażową - bezpośrednio z zewnątrz - będzie skutkowało lekceważeniem przez dużą część kupujących, pierwszych kilku metrów ekspozycji.